Emotieregulatie

Wat zegt het woordenboek over emotieregulatie:
Emotie = ontroering
Regulatie = regelen

Oftewel: hoe regel je iets wat je diep ontroert?

Emotieregulatie gaat dus over het herkennen, begrijpen en reguleren (hoe ga ik er mee om?) van je emoties. Dit lijkt vaak eenvoudiger dan het is.

Wanneer je je gevoelens niet herkent, begrijpt en/ of kunt reguleren, kan je problemen ervaren:

* je blijft lang in een bepaalde emotie hangen – je komt er niet uit, je komt er niet los van en het beïnvloed alles wat je doet en hoe je denkt.

* je reageert impulsief vanuit die emotie die ineens omhoog komt en later besef je dat die impulsieve actie toch niet zo heel handig was.

* je kropt je emoties op en doet net alsof ze er niet zijn. Dit kan je heel lang volhouden maar dan verdwijnt het gevoel……?? Toch zit het ergens niet lekker en wringt er iets binnen in je of alles lijkt goed te zijn tot opeens de bom barst.

Bij emotie regulatie beginnen we met kijken naar de basisemoties: boos, bang, bedroefd en blij.

Deze emoties willen je iets vertellen.
Boos: de kans is groot dat iemand over je grens is gegaan. Deze emotie roept gedrag op waarmee je jezelf kunt verdedigen.
Bang: dit is een waarschuwing. Er komt een verandering aan en hoe ga je daar op reageren?
Bedroefd: je mist iets wat belangrijk voor je is.
Blij: je bent voorzien in dat wat je nodig hebt.



Hoe ga jij om met de emoties die je voelt? En hoe uit je die?
Of redeneer je je gevoelens weg en kom je er eigenlijk niet bij?

Emotieregulatie is geschikt voor iedereen en ligt ten grondslag aan allerlei problemen, zoals depressies, angstproblemen en relationele problemen. Wanneer je je emoties leert voelen, begrijpen en reguleren, zal je merken dat je meer grip krijgt op je leven.

Geïnteresseerd? Meld je aan via de contactpagina